9 april 2015

Overlock, tips?

Al maanden, jaren droom, twijfel en denk ik om een overlock te kopen. De laatste maanden hoorde en zag ik verschillende naaivriendinnen een overlock aanschaffen en werd ik jaloers.

Dus hier de vraag!
Heb jij een overlock, dewelke en ben je er tevreden van? Doet hij alles wat je wilt en rijgt hij goed in? Kocht je hem online of in een winkel en kreeg je er extra lessen bij?

Ik zag de Lewenstein 700 met voetenset online staan voor 300€. Is dat een koopje?

Erg bedankt voor de goede raad!

29 opmerkingen:

  1. http://emmaenmona.blogspot.be/p/nieuw-overlockles.html
    Koop een goeie, dan is het draden steken niet zo lastig en dan vloek je minder op het kunnen van jouw machine. x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt!
      Die gratis overlockles had ik al (jaren gleden) ook gevonden :) en ga ik sowieso gebruiken!

      Verwijderen
  2. Ik heb een Bernina 800DL en ben daar heel tevreden over. Op elk Stoffenspektakel staat een lokale dealer en krijg je een fikse korting (denk 15 à 20 %). Mijn exemplaar haalde ik bij Van Rooy in Mechelen, waar ik trouwens ook mijn naaimachine kocht. Prima service!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook de Bernina 800DL, een jaar of 5 geleden gekocht bij Chrisjo en nog ltijd heel tevreden over. Prijsklasse is wel een heel stuk hoger (rond de 800 euro). Heel gemakkelijk in te rijgen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi ik heb me een tijdje geleden daarin verdiept... Goede raad is koop een goede! Ik heb zelf een les gevolgd van 2-3 uur (€30) en dan kun je er mee lezen en schrijven, m'n draad inrijgen, afstellen en zien wat je moet aanpassen als je een ander soort stof gebruikt...
    Zelf heb ik een Janome machine gekocht, goede prijs kwaliteit. Tenzij je een bijn professionele naaister bent of gaat worden , heb je allerlei verschillende voetjes niet nodig
    Ik heb gewoon standaard een voetje en naai daar voorlopig alles mee: katoen, tricot etc
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha, professioneel .. ik heb daarin helemaal geen plannen :)
      Bedankt voor de raad!

      Verwijderen
  5. Hier sinds twee jaar een Lewenstein 700. Prima apparaat, nooit problemen mee gehad. Alleen twee keer een mesje beschadigd omdat ik een spel liet zitten....nieuw mesje inzetten is gemakkelijk zelf te doen.
    En 300 euro is een normale prijs voor die lockmachine. Ikzelf heb er eentje via Groupon, de prijs lag daardoor lager.
    Ook ik gebruik alleen het standaardvoetje en soms de rolzoom-stand.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had vroeger het principe dat je ook perfect kan naaien zonder overlock. Maar toen ging ik zelf workshops geven en kocht ik de Bernina 700D. Wow, ik kan niet meer zonder. Inrijgen haat ik maar als je het 3 keer gedaan hebt, lukt het heel snel dus ondertussen loopt het vlot. Uw werkjes gaan veel sneller en zijn super mooi afgewerkt. Ik kocht hem in het plaatselijke Bernina winkeltje (staan ook op stoffenspektakel leuven) en kreeg een uitgebreide uitleg van een leuke dame. Nadien ging ik gratis nog eens terug omdat het inrijgen dit direct lukte. Veel overlock plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een Bernina 800DL, niet goedkoop maar zoooooo zijn geld waard! Werkt super goed en is poepsimpel om in te rijgen! De instructies staan ook aan de binnenkant van de machine! Zeer handig! Ik kocht hem in de naaiwinkel hier in't dorp maar de service is er zo slecht dat ik dat nooit meer zou doen! Nu zou ik 'm kopen bij VanRooy in Mechelen. Geweldige service, gratis onderhoud EN overlockles indien gewenst! Ik zou zeker opletten met te goedkope machines! De duurdere zijn een investering maar gaan ook veel langer mee! Uiteindelijk zal je je besparen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb er een van de Aldi en ik ben er erg tevreden mee! Geen les gehad, want het wijst zich eigenlijk allemaal vanzelf. Ik zou niet meer zonder willen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de Lewenstein 700 DE.
    Voor mijn nieuwjaar gekregen van mijn ventje en mijn kindjes.
    Ze hebben hem in een winkeltje in Hamme gekocht.
    Ik moest maar eens bellen om een gratis lesje en uitleg van de machine.
    Was heel interessant.
    Het inrijgen is niet echt een probleem.
    Ik had het ding al ingeregen nog voor ik naar die les ging.
    Youtube is een super tool.
    Je vindt daar een filmpje specifiek voor deze machine.
    Veel succes met de keuze.
    Ik vind die van mij gewoon super.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb de Lewenstein 700 online gekocht. Ik heb hem nog niet lang, maar ben er wel tevreden van. Een collega heeft dezelfde en is mij kort uitleg komen geven bij het inrijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook een Lewenstein 700 DE, gekocht via Matri.eu. Daar staat hij momenteel 299 euro.
    Ik kreeg de mijne gratis bij aankoop van mijn naaimachine, mijn mama kocht dezelfde overlock en kreeg ook de gratis voetenset, die ze nog nooit gebruikte. Ik heb die extra voetenset niet en ik mis die ook niet.
    Voor de rest ben ik heel tevreden over de Lewenstein 700 DE, als je hem 2-3 keer hebt ingeregen is het een fluitje van en cent en ik deed het gewoon aan de hand van de handleiding.
    Nadien ging ik nog een cursus overlock volgen bij Ki en Ko in Hoegaarden, een middagje en ik denk ong. 30 euro. Maar daar heb ik eigenlijk niets bijgeleerd dat ik nog niet uit de overlockles van Emma en Mona (hierboven) had gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kocht een tweetal jaar geleden een Juki Overlock mo-644 d bij Mertens in Melle en kreeg daar twee overlocklessen bij. Het voordeel van een overlock in een 'stenen' winkel kopen is dat je er een degelijk uitleg bijkrijgt. Ik mag bijvoorbeeld terug naar de overlockles zoveel ik wil. Deze Juki overlock komt overeen met de Bernina 800DL en wordt zelfs in dezelfde fabriek gemaakt. Als er iets aan scheelt, of het toestel heeft onderhoud nodig dan weet je ook meteen waar je terecht kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, en er bestaan tegenwoordig ook overlocks die 'zichzelf' inrijden zoals onder andere de Babylock, Juki MO-1000 en Janome Lock 8002. Wel een beetje een duurdere prijsklasse ;)

      Verwijderen
  13. Ik heb sinds kort een Lewenstein 700 DE en ben er best tevreden over,heb alleen een korte uitleg gekregen in de bakstenen winkel maar wil als het eens uitkomt bij Den Depot een les gaan volgen om er meer mee te kunnen.Heb nog geen van de extra voetjes gebruikt omdat ik daar echt eens tijd voor moet gaan maken om dat uit te proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik kocht enkele maanden geleden een Singer-overlock in de Lidl. Inrijgen gaat vlot, maar de juiste draadspanning vinden lukt me niet goed... waardoor ik moet toegeven dat ik de overlockmachine minder gebruik en toch vaak gewoon de afwerkende stretchsteek van mijn gewone machine gebruik!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kocht onlangs een Yuki MO 644D. Ben er ontzettend blij mee. Inrijgen is makkelijk, maar vraagt wat tijd. Kocht hem bij Mertens in Melle. Zoals hierboven al staat zijn er 2 gratis lessen, maar die volgde ik nog niet. Succes met de aankoop! Voor mij ging een nieuwe naaiwereld van zelf kleren maken open dankzij mijn Yuki!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier ook een bernina 800 dl, gekocht in Lier en daar krijg je gratis les bij. Die rijgt ook makkelijk in en het mesje is te slijpen, wat bij andere merken niet altijd het geval is (dan moet je het vervangen). Ik ben heel erge fan, maar het is wel een heel budget natuurlijk. Extra voetjes heb je niet nodig hoor, paspel en ritsen zet ik gewoon met gewone naaimachine in en die voetjes heb je daarbij wellicht wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die lewenstein online is een handige denk ik, ik wou die eerst kopen maar ging toch voor een gelijkaardig machien dat nu in promotie was voor dezelfde prijs, voornamelijk voor de service, de prive les en gratis les van drie uur met technieken... Stel dat er iets mee is, moet ge dat terugsturen, is toch weer een gedoe he, die gratis voeten zijn naar het schijnt nogal van goedkope kwaliteit dus daar moet ge het niet voor doen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is wel waar.. online krijg je geen les en dat is misschien wel nodig.

      Verwijderen
  18. Ik zit met dezelfde vraag Karen. 2 jaar geleden kocht ik mijn Bernina-naaimachine. Héél content van, maar Bernina is niet goedkoop. Nu, ik naai wel regelmatiger de laatste tijd. Mijn mama kocht een Janome overlock en ik ga mij dezelfde kopen. De verkoper zei dat dat zeker even goed is dan een Bernina. Ik heb al de helft van het bedrag bijeen gespaard :-) Joehoe, bijna bijna...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te horen dat je met dezelfde vraag zit! Bernina is inderdaad wel erg duur.. Laat me zeker weten of je er tevreden van bent :)

      Verwijderen
  19. Ik heb een Juki MO 654DE gekocht bij een speciaalzaak.Ze zeiden dat het dezelfde machine als bernina is maar met andere sticker. Heel tevreden ermee en vlot in te reigen. Ik heb gekozen voor een degelijke machine en democratische prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb een Juki MO 654DE gekocht bij een speciaalzaak.Ze zeiden dat het dezelfde machine als bernina is maar met andere sticker. Heel tevreden ermee en vlot in te reigen. Ik heb gekozen voor een degelijke machine en democratische prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo is het nodig na overlocken nog na te stikken met de naaimasschiene ?

    BeantwoordenVerwijderen